Beste oldtimerliefhebber en deelnemer;
- We vertrekken vanaf het erf van de fam. Stam, Trouwauto’s Elburg,
Oostendorperstraatweg 1B.
Vertrek in noordelijke richting met de beukenhaag aan de rechterzijde.
Dus niet in de richting van het bedrijventerrein! - Op de T-splitsing linksaf, het Straatje op.
Op de hoe bevindt zich Westerink tuinmachines. - Tot aan de voorrangsweg de Zuiderzeestraatweg, die gaan we rechts op.
Rechtdoor over een kruising met stoplichten
Rechtdoor over een rotonde (met een afslag naar de Vesting) - Op de rotonde de tweede afslag rechts, de Flevoweg (N309) op, richting Dronten.
- Na 200 meter, eerste weg links, Nieuwstadsweg, door een aantal bochten heen de
Weg vervolgen. We rijden onderlangs de oude zeedijk. - De Nieuwstadsweg wordt de Veldweg.
We rijden rechtdoor, langs de fundamenten van de Ludgerus-kerk (rechts).
De Sint-Ludgeruskerk werd na zware beschadigingen door een storm van februari 1825 en een brand na een blikseminslag op 18 oktober 1825 afgebroken. De plek waar de kerk stond is gemarkeerd met stenen op de plaats van de vroegere funderingen. Er werd een nieuwe kerk in het dorp Doornspijk gebouwd.
De eerste stenen kerk op deze plaats werd rond 1100 gebouwd, daarvoor stond er al een houten kerkgebouw, vanaf ongeveer het jaar 800.
Tijdens de Tachtigjarige Oorlog, in 1584, werd de kerk afgebroken. De bestuurders van Elburg vreesden dat de Spanjaarden de kerk zouden gebruiken als schuilplaats. De toren bleef staan en in 1594 werd er een nieuwe, kleinere, kerk bij de toren gebouwd.
- Tweede weg rechts, het Achterwegje
- Einde weg, op T-splitsing, linksaf, Beekmansweg.
- Eerste weg rechts, Drostenweg.
Na 300 meter staat er links een verwrongen vliegtuigpropeller. Een gedenkteken dat herinnert aan 13 mei 1943. Hier stortte een Britse bommenwerper neer. Hier worden de vijf bemanningsleden van 20 tot 30 jaar herdacht. Het toestel was die nacht onderweg voor een missie naar Duisburg toen het werd neergehaald door een Duitse nachtjager.
- We vervolgen de Drosteweg, tot aan een kruising met rechts een verkeersbord met
een! (Uitroepteken) - Linksaf, de Oude Molenweg op.
Het woord “oude” is niet zichtbaar vanwege een sticker. - Linksaf, nog steeds op de Oude Molenweg, bij het bord Van Norelsweg 1,1A en 1B.
- Rechtdoor op het kruispunt, waar rechts de molen staat de Duif, de Molenweg op.
Molen “De Duif” in Nunspeet is een koren-beltmolen uit 1886. In 1982 gerestaureerd en nog steeds actief in bedrijf voor het malen van meel. - Op de Y-splitsing linksaf, de Molenweg blijven aanhouden.
We rijden de bebouwde kom van Nunspeet binnen.
Rustig aan, er volgen meerdere gemene drempels. - Linksaf, waar de straat een klinkerstraat is geworden, het Groene Portaal op.
- Rechtdoor de rotonde over, de F.A. Molijnlaan op.
- Rechtdoor de rotonde over, waar Kok en Heijkamp” op het middenveldje vermeld staat, de F.A. Molijnlaan vervolgen.
- Rechtdoor de rotonde over, de kruising met de Eperweg, de F.A. Molijnlaan vervolgen.
- We rijden rechtdoor, voorlangs het station in Nunspeet, door het nieuw aangelegde stationsgebied.
Op de Ovotonde (een langgerekte rotonde), bijna rond, over de N310 richting Elspeet.
We gaan door een tunnel, onder de spoorlijnen door. - Driemaal rechtdoor een rotonde over, steeds richting Elspeet.
We gaan het bos in, het wildrooster over. - Na 2 kilometer, rechtsaf op de grote kruising, richting de Stakenberg.
We rijden de Stakenberger-hei op.
Mogelijk staat er een ijsboer op de speelweide aan de linkerhand, dat hebben we niet kunnen
achterhalen. Op de parkeerplaats kunt u even pauzeren, mogelijk zelfs even de uitkijktoren
beklimmen…
Niet te lang, u heeft nog een hele rit voor de boeg!
We vervolgen de asfaltweg over de hei, rechtdoor, het bos in.
- Rechtsaf, de Oude Zwolseweg op, richting Ermelo.
We slingeren door het Leuvenumse bos. - Linksaf op de T-splitsing, de Jhr. J.C. Sandbergweg op, richting Staverden en Uddel.
- Linksaf, de Staverdenseweg op, voor de kapel van Staverden langs, ri. Elspeet.
We slingeren over 2 bruggen langs het kasteel van Staverden.
Graaf Reinald van Gelre bouwde al rond 1300 het kasteel op Staverden, met een aantal huizen. Staverden moest uitgroeien tot een stad. Staverden kreeg in 1298 zelfs stadsrechten. De stad werd nooit meer dan het kasteel met wat boerderijen. Het kasteel werd door de hertogen van Gelre gebruikt als jachtslot. Er woonden leenmannen op Staverden die het kasteel moesten bewaren en verdedigen. De leenmannen hadden de verplichting om witte pauwen te houden. Met de veren van deze pauwen werden de helmen van de graaf versierd. Daarom wordt Kasteel Staverden ook wel de ‘Witte Pauwenburcht’ genoemd. Einde 19e eeuw herstelde de toenmalige eigenaar van het kasteel deze traditie. De nazaten van deze zelfde witte pauwen zijn er nog.
- Over de Staverdenseweg rijden we het dorp Elspeet binnen.
- Linksaf, op de T-splitsing bij de kerk aan het einde van de weg, richting Nunspeet.
We rijden Elspeet uit over de N310. - We gaan rechtdoor over de kruising met wegen naar de Stakenberg en Vierhouten.
Rechtsaf, 200 meter voorbij Camping de Tol, de Petersom Ramringweg op, het bos in.
Let goed op: het verkeer op het fietspad komt van beide kanten! - Volg de bochtige weg.
Bijv. houdt rechts aan in een bijna haakse bocht, langs een Verbodsbord om in te
rijden, dat geldt echter alleen van zonsondergang tot zonsopgang.
Bijv. houdt rechts aan op een T-splitsing.
Let op een paar gemene drempels.
Bijna aan het einde van deze weg, rechts aanhouden op een Y-splitsing.
Geheimzinnige en duivelse rituelen, seks en de elite: mysteries rond het Ronde Huis.
In de bossen waar de door rijden, op een grote, open plek omringd door bomen. Op deze plek stond een rond huis, of beter gezegd hét Ronde Huis. Het werd gebouwd in 1906 door grootgrondbezitter en bosbouwer Frank van Vloten, en 60 jaar later afgebroken door Staatsbosbeheer. Er gaan nog steeds wilde geruchten rond over het huis. Was het Ronde Huis in Nunspeet een horrorhuis waar kinderen op rituele wijze werden vermoord?, waar orgies plaatsvonden met hooggeplaatste lieden (waarbij zelfs Prins Hendrik wordt genoemd).
- We staan voor de provinciale Eperweg.
! Wanneer uw voertuig HOGER is dan 2.9 meter: Linksaf de Eperweg op, de Oostelijke rondweg om Nunspeet volgen, de Bovenweg opzoeken, daar vinden we elkaar weer.
Alle overige deelnemers: Recht oversteken en vervolgens Rechtsaf de parallelweg op, richting Epe. - Eerste weg links, de weg zal later Klaterweg heten (maar hier nog niet),
Richting de Scheepsbel, ’t Harde en Elburg.
We steken de spoorlijn over.
Door een tunnel van slechts 3 meter hoog gaan we onder de snelweg door. - Rechtsaf aan het einde van de weg, de Bovenweg op.
- Eerste weg linksaf, de Rode Landsweg.
Rij dus een doodlopende weg (aan de linkerzijde, met verwijzingen naar
huisnummers) voorbij. - We rijden na verschillende haakse bochten de bebouwde kom van Doornspijk binnen.
Rechtsaf, de Zuiderzeestraatweg op, richting Elburg. - Linksaf op de rotonde, de Flevoweg op.
- Rechtsaf op de rotonde, richting de haven en vesting van Elburg.
- Linksaf, de Loswal op.
